Als heel Europa het gaat doen, kunnen we niet achter blijven! |
|
De ‘MAUT’ een Duitse tolheffing voor gemotoriseerd verkeer gaat er komen, zo ervoeren burgemeesters van Euregiogemeenten gisteren van leden van de Duitse Bondsdag in Berlijn.
‘Twitter King’ Micheal Sijbom, in het dagelijks leven burgemeester van de gemeente Losser, toog met zijn collega’s Theo Schouten (Oldenzaal), Ineke Bakker (Dinkelland), Thomas Berling (Nordhorn) en Volker Pannen (Bad Bentheim) naar Berlijn om tegen dit onzalige plan te demonstreren.
Vrij verkeer van mens en goederen is het uitgangspunt van de Europese Unie en dat heeft de economie in de afgelopen 30 jaar een flinke ‘boost’ gegeven. Maar er zijn landen die extra willen profiteren van alsmaar meer vervoer over landswegen. Zwitserland was een van de eersten vanwege hun onafhankelijkheid ten opzichte van de Europese Unie en in verhouding dure aanleg van infrastructuur. Oostenrijk was het toenemende transitieverkeer ook snel zat en Frankrijk legde tolwegen aan gefinancierd door de gebruikers. De laatste vorm van tol kennen we inmiddels in meer landen voor bijvoorbeeld tunnels en bruggen en daar is wat voor te zeggen indien het de aanleg van goede infrastructuur versneld.
De Duitse ‘MAUT’ is echter geheel wat anders. Ontsproten in de ‘krochten’ van de Beierse CSU die al die buitenlandse kentekens meer beschouwde als profiteurs van de in het Duitse Derde Rijk ontsproten ‘Autobahn’. De tolheffing is bedoeld voor alle gebruikers maar de Duitser met Duits kenteken, zou gecompenseerd worden via lagere belasting, stelde het CSU-volk in ‘Lederhose’ met een pul bier in de hand zelfs tijdens de traditionele ‘Oktoberfesten’.
Coalitiepartners CDU en SPD wilden er niet aan en kregen steun uit Brussel omdat de Beierse voorgestelde versie in strijd is met de regels van de Europese Unie. Jaren werd getraineerd en ‘geslepen’, want het kabinet van Angela Merkel kon niet om de coalitie-eis van de CSU heen.
Uiteindelijk dan een zwak aftreksel dat de Eurocommissarissen nog enigszins willen billijken tot ergernis van o.a. de Nederlandse regering en een flink deelvan het Europarlement.
De Duitse Bondsdag lijkt haast zeker de afgezwakte vorm van tolheffing, middels de aanschaf van vignetten in meerdere prijsklassen, alsnog te aanvaarden. De revenuen zijn veel minder dan beoogd omdat de Duitser weinig betaald. De lagere baten komen grotendeels uit de knip van buitenlanders die in Duitsland recreëren, transporteren of passeren.
Eerder wilden ze onze fietsen, nu dus ordinair geld !
‘Fijnslijper’ |