Uw mening

Wanneer u zich als bezoeker van Almelo Nieuws
geroepen voelt, ook uw mening aan het grote publiek
kenbaar te willen maken, kunt u dat serieus of met
een "knipoog" kwijt op Almelo Nieuws.
Reageren op andere artikelen mag ook.
Mail daarvoor naar de
redactie.

Plaatsing  
 
20-05-2014  

Nieuw kanaal binnenstad zonder brug en boten


Geen geld voor een brug in het opnieuw aan te leggen kanaal naar het Marktplein. Het te graven kanaal wordt dus een rechthoekige betonnen vijver.
Het torentje voor de Rechtbank is het laatste deel dat herinnert aan het voormalige Java-complex van Koninklijke TenCate.
 

De provincie Overijssel heeft 8,9 miljoen euro subsidie ‘bevroren’ voor de ontwikkeling van de kanaalzone naar het Marktplein. Dit omdat de gemeenteraad van Almelo er de laatste jaren wat af zwalkte betreffende de opeenvolgende stadionplannen voor Heracles, het bestemmingsplan voor de Woonboulevard en de wisselende standpunten voor de ontwikkeling van Almelo Nouveau aan de Nijreessingel.
Het provinciebestuur zag dat met lede ogen aan en hield de hand op de knip omdat de subsidie wel tot doel heeft om de functie van de binnenstad te versterken, vooral wat winkelbestand betreft. De provincie blokkeerde onlangs de verruiming voor de Woonboulevard en daar zal de gemeenteraad mee moeten leven en uiteindelijk ook een reactie op moeten geven.
Inmiddels staat wel de Havenpassage en aanpalende winkelpanden van C&A en Albert Heijn etc. in de boeken voor 40 miljoen euro omdat de gemeente dat aankocht om de ooit gedempte kanaalzone met havenkom aan de markt weer te kunnen aanleggen. Het kanaal graven en havenkom aanleggen kost een slordige 19 miljoen waarvoor de provincie dan 8,9 euro bijpast, als tenminste alle plooien worden gladgestreken. De gemeenteraad stelde altijd als eis dat het verlengde kanaal ook bevaarbaar moet zijn, zodat plezierjachten tot aan het Marktplein kunnen doorvaren. ‘Bootjes aan het terras brengt roering’, is daarbij de gedachte. Het moet dit deel van de binnenstad aantrekkelijker maken.
Projectontwikkelaar Urban Interest en Aws Beter Wonen moeten als partners de verdere vernieuwing rond Marktplein, Kloosterhofflat en Waagplein invullen en daarvoor ook overeenstemming bereiken met de ondernemers die nu nog in de huidige panden zijn gevestigd. De gemeente trekt daar de handen vanaf maar brengt wel het complex Havenpassage en het niet betaalde leegstaande deel van de Kloosterhofflat in. Hoeveel afschrijving dat kost t.a.v. de investering van 40 miljoen euro? Daar geeft het demissionaire college van B&W nog geen antwoord op. Wat inmiddels wel duidelijk is, is dat het weer uit te graven gedempte kanaal NIET bevaarbaar wordt en alleen als decor voor het nieuwe stadhuis dient. Het ontbreekt namelijk aan pecunia om een brug aan te leggen in de Egbert Gorterstraat. Geen brug, geen bootjes, geen roering! Kan de nieuwe gemeenteraad niet beter tegen de provincie zeggen dat ze de centen mogen houden?

‘Fijnslijper’

 

Archief
Terug naar vorige pagina