|
|
Het benaderen van middenstanders - door de gemeente Enschede - die wat extra’s brengen in het stadscentrum, wordt in steden als Deventer, Apeldoorn, Zwolle en Groningen niet in dank afgenomen.
Met een 'glossy bidbook' worden de bewust uitgezochte ondernemers benaderd en gewezen op de mogelijkheden die Enschede biedt, zelfs zo, dat de middenstanders in Enschede zich afvragen wat het stadsbestuur voor hen in de afgelopen jaren heeft betekend.
Toch is het waar dat Enschede (lees Twente) best iets te bieden heeft als het gaat om kennis, cultuur en recreatie. Het is echter ook zo dat ook in Twente het bestedingspatroon terugloopt en steeds meer mensen de tering naar de nering moeten zetten.
In steden als Enschede, Hengelo en Almelo daalt het aantal bezoekers aan de binnenstad. Louter de horeca kan nog enige stijging laten zien omdat de steden in Twente hun schroom afgooien en het terrasbeleid is verruimd. Voeg daarbij het recreatieve shoppen voor diegenen die nog wel de knip kunnen trekken en het is te verklaren waarom gemeenten het roer omgooien en afstevenen op die ondernemers die elders creativiteit in het ondernemen hebben laten zien.
Heeft dat enige realiteitszin? Die vraag kan gesteld worden. Ondernemers zijn eigenzinnig en volgen hun eigen idee en kansen. Daar komt bij dat ‘Tukkers’ niet zomaar te verleiden zijn tot extravagante uitgaven. Die weinigen die dat wel doen, gaan rustig shoppen in Arnhem of Amsterdam en maken er een mooi dagje van. Dat buig je niet om met mooie folders aan creatieve middenstanders. De markt kent zo haar eigen route, zo heeft de historie bewezen. Zelfs Oger redde het niet in Enschede!
Het enige Twentse stadje met nationale allure is en blijft vooralsnog Ootmarsum!
‘Fijnslijper’ |