Uw mening

Wanneer u zich als bezoeker van Almelo Nieuws
geroepen voelt, ook uw mening aan het grote publiek
kenbaar te willen maken, kunt u dat serieus of met
een "knipoog" kwijt op Almelo Nieuws.
Reageren op andere artikelen mag ook.
Mail daarvoor naar de
redactie.

Plaatsing  
 
11-10-2012  

Het kan beter met een Dollegoor Terminal


Verruiming vaarweg
Wat betreft de bereikbaarheid van het XL Businesspark Twente voor schepen, is een planstudie gestart om de zijtak van het Twentekanaal richting Almelo te verruimen.
Op dit moment is dit een klasse IV vaarweg, geschikt voor schepen van maximaal 9,75 meter breed, 110 meter lang en een diepgang van 2.5 meter. De studie zal uitwijzen of de vaarweg in de toekomst geschikt gemaakt kan worden voor klasse Va, schepen met een maximale breedte van 11.40 meter, een lengte van 110 meter en een diepgang van 2,80 meter. Langs het Twentekanaal wordt een terminal gerealiseerd. Alle bedrijven van XL Businesspark Twente kunnen van deze terminal gebruikmaken.
De laad & loskade bij het XL Businesspark Twente geeft directe aansluiting op de A35/A1 (E8).

Het kabinet heeft al besloten de sluiscapaciteit bij Eefde meer dan te verdubbelen. Ook wordt een nieuw onderzoek overwogen voor een grensoverschrijdend verbindingskanaal naar het Mittellandkanaal in Duitsland. Dit naar aanleiding van het onlangs uitgebrachte rapport van TNO; 'Van spoor naar binnenvaart'. (zie hiernaast >>)

Meer vrachtvervoer over water zou eveneens kunnen betekenen dat het de beoogde transport van 80 vrachttreinen per dag door Overijsselse steden niet nodig is!

Red.
 

Meneer van Dalfsen: Het kan beter met een Dollegoor Terminal.

Vrijdag 5 oktober een aardig artikel in de Roskam “Belangrijkste ontwikkeling voor Twente in Rotterdam”. Het bestuur van NAT¹ heeft het artikel met veel belangstelling gelezen.
Wim van Dalfsen concludeert hierin dat er in 2020 dertienduizend extra banen in de logistiek bijkomen als er een los- en laadkade bij het XL Businesspark Twente zou worden aangelegd.
Wie kan nou tegen uitbreiding van werkgelegenheid in Twente zijn? NAT beslist niet, NAT zal erg gelukkig zijn met deze extra banen in de logistiek. Vooral omdat het om transport over water gaat.
Als de redenering van Van Dalfsen klopt dan mogen de provincie en de gemeente Almelo zich gelukkig prijzen. Want dan hoeven we niet nog jaren te wachten op een tweede terminal voor CTT vanwege de procedures en de aanleg. Maar waarom zouden we veel geld uittrekken voor een tweede terminal. Er is in Almelo al direct een alternatief voorhanden, dat bovendien veel goedkoper is: de los- en laadkaden van Dollegoor. Alle benodigde faciliteiten voor een goede terminal zijn er al aanwezig. Dollegoor beschikt over veel ruimte voor opslag, er ligt een directe aansluiting op het spoornetwerk en er is een directe verbinding naar het hoofdwegennetwerk. De vrachtschepen moeten wel 2 kilometer verder varen maar dat zal niet als nadeel ervaren worden.
Pakken we de bal op van Dollegoor dan hoeven we ons industriegebied niet verder uit te breiden tot in de groene omgeving maar benutten we effectief en efficiënt onze mogelijkheden.
Dit alternatief levert de provincie, Almelo en de deelnemende gemeenten in het Openbaar Lichaam Regionaal bedrijventerrein Twente een besparing op van vele miljoenen. En ook Dollegoor wordt daarmee opgewaardeerd. Zeker zo belangrijk is dat de groene omgeving ten zuiden van Almelo niet nog meer beschadigd raakt en kostbare grond behouden blijft voor landbouw en veeteelt. Een mooie bijdrage aan een duurzaam Twente. Dat zal zeker gewaardeerd worden door inwoners en bezoekers van Twente. Meneer van Dalfsen: Zo kan het nog beter.

Stichting NAT
Secretaris Wim Ardesch

¹ Stichting Natuurlijk Twente


TNO-rapport 2012: 'Van spoor naar binnenvaart'

Archief
Terug naar vorige pagina