|
|
Wanneer je gaat graven, kom je nog eens iets tegen. Zo gebeurde ook op het Waagplein. Er kwamen oude resten van huizen tevoorschijn. Een oude put en een muurtje. Waarschijnlijk huizen uit de negentiende eeuw. De putten worden beerputten genoemd. De resten zijn snel in kaart gebracht en toen ging er zand over. (site TC Tubantia, 20-06-2012)
Op zich is dit een leuk berichtje en je hoeft daar verder ook niets achter te zoeken. Echter ligt het wel helemaal in de lijn van een stad als Almelo. Misschien heeft het iets met de beerputten te maken, maar je krijgt de indruk dat men er zo snel mogelijk van af wil zijn. Mocht er iets gevonden worden: meteen zand er over en we hebben het er verder niet over. Einde verhaal.
Almelo heeft wat dat betreft een naam op te houden. Men hanteert al decennia de techniek van de verschroeide aarde. In veel waardevolle gebouwen is zonder pardon de shovel gezet en waarom zou je dan begeleid door oh’s en ah’s oude opgravingen koesteren? Wat dat betreft is de gemeente nu ook wel consequent.
Komisch is het verschil tussen Almelo en bijvoorbeeld Nijmegen. Daar brengt men alles gedegen in kaart en schraapt men beetje bij beetje met een theelepeltje voorzichtig wat zandkorreltjes opzij, terwijl men er hier op de dag van de vondst als het ware al weer met de trilplaat overheen walst. Nu kun je Almelo archeologisch niet vergelijken met Nijmegen en Maastricht, maar het typeert wel. Onze stad mag zich op sommige gebieden best wat meer profileren. Of is men bang om de inwoners te laten zien hoe mooi Almelo ooit is geweest met die oude haven en die oude gebouwen?
Nou ja, laten we de zaken in de juiste proporties zien. Gelukkig gaan sommige, veel belangrijkere beerputten wel open. In Tubantia van vorige week zaterdag een stuk getiteld:
“Het ware verhaal achter Anna’s dood.” Het euthanasieprogramma van de Duitsers waarbij ze 300000 zieke en gehandicapte mensen, waaronder 8000 kinderen hebben vergast. Zand er over is hier vele malen erger dan het wegpoetsen van een paar beerputten in onze stad.
Anne Jan Teunis |