De laatste nieuwsberichten via NIEUWSSPION


Plaatsing  
 
13-11-2009  

Kabinet: Autorijden met belastingtarief per KM

 

Files en milieu
Uit onderzoek blijkt dat uit de files door de kilometerprijs halveren. Het aantal autokilometers zal ongeveer 15% dalen. Het milieu gaat er ook op vooruit. De uitstoot van CO2 en fijnstof neemt af met meer dan 10%.

Tarieven
Voor elke kilometer wordt een basistarief betaald. Hoe schoner en bewuster mensen rijden, hoe minder zij betalen. Het tarief voor personenauto's hangt net als nu af van de CO2-uitstoot. Het gemiddelde tarief ontwikkelt zich van 3 cent per kilometer in 2012 naar 6,7 cent per kilometer in 2018. Dit zijn tarieven bij maximum gedragseffecten.
Bij andere voertuigen, zoals bestelauto's, vrachtwagens en autobussen, blijft het gewicht bepalend voor het basistarief.
Naast dit basistarief maakt de wet het mogelijk om een spitstarief te heffen. Gehandicaptenauto's, landbouwtrekkers, taxi's, OV-bussen, oldtimers van voor 1987 en motorvoertuigen met en beperkte snelheid blijven vrijgesteld van betaling. Ook voor motoren geldt geen prijs per kilometer.

Voor buitenlandse voertuigen wordt een alternatief betalingssysteem opgezet.

Naschrift redactie:
Het kabinet maakt er schijnbaar een gewoonte van om voorstellen te lanceren die nog niet volledig zijn uitgewerkt. Zo ging dat bij de leeftijdverhoging voor AOW en nog vorm te geven uitzonderingen voor zware beroepen en nu met het voornemen om een belastingheffing per gereden kilometer in te voeren. Iedereen die zich per auto verplaatst krijgt een kastje in de auto waarin de gereden kilometers worden geregistreerd en automatisch per satelliet worden doorgegeven aan de overheid die de heffing dan automatisch kan afschrijven van uw rekening.
Bovendien kan dus ook worden vastgelegd waar u zich bevind. Over privacy wordt in dit land steeds minder nagedacht. De speurneuzen van de politie zien alweer een extra mogelijkheid om vast te stellen of u mogelijk in de buurt bent geweest bij een misdrijf en kan u vervolgens oproepen. Het belang kan daarbij zijn of u als getuige of mogelijk als verdachte wordt gezien. Hoe de burger zich dan achteraf moet verantwoorden over wat hij/zij wanneer ook weer deed is al helemaal geen gedachte voor de overheid om bij stil te staan.
De meest simpele vorm van rij-belastingheffing zou namelijk zijn om een toeslag op de benzineprijs in te voeren. Daarvoor zijn geen kastjes nodig, geen nieuw ambtelijk controle-apparaat en de heffing wordt bij het tanken al betaald.
Bovendien betaald dan ook de automobilist met buitenlands kenteken zijn heffing als hij/zij meer dan één tankinhoud in dit land verspilt. Kunnen al die vignetten in Europa die het vrij reizen belemmeren ook worden afgeschaft. Nee, op weg naar een politiestaat is alles geoorloofd onder het motto van terrorismebestrijding. Burgers hoe blind zijt gij?

Er rest nog één mogelijkheid aan dit systeem van 'watching you' te ontkomen door nooit meer een nieuwe auto te kopen maar in oldtimers te blijven rijden. Zo wordt Nederland dus het Cuba van Europa met alleen nog oud blik op de weg.
Maar ja ook die vrijstelling heeft dan zijn langste tijd gehad!

Archief
Terug naar vorige pagina