De laatste nieuwsberichten via NIEUWSSPION


Plaatsing  
 
24-04-2018  

44 procent webwinkels in gebreke bij retour

Consumentenbond schakelt toezichthouder in
 

DEN HAAG – Volgens onderzoek van de Consumentenbond maken de  webwinkels in Nederland maar ‘een potje van’ bij de terugbetaling van geretourneerde goederen. Liefst 44 procent van de webshops blijft in gebreke door niet binnen de wettelijke termijn van twee weken het aankoopbedrag en de verzendkosten terug te betalen. In sommige gevallen moesten onderzoekers meer dan honderd dagen op hun geld wachten. In 22 procent van de onderzochte gevallen werden de bezorgkosten niet geretourneerd.
De Consumentenbond bestelde bij 200 webwinkels zo’n 600 artikelen en zond deze binnen de wettelijke retourtermijn terug.
Navraag leerde tevens dat allerlei uitvluchten worden bedacht zoals; "Soms is er een artikel dat zo scherp is geprijsd dat het niet teruggestuurd mag worden."
Volgens het onderzoek van de Consumentenbond zijn het niet alleen de kleintjes maar blijven ook grote webwinkels in gebreke. Al met al reden voor de Consumentenbond om de onderzoeksresultaten voor te leggen aan de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM). Eerder heeft dat al geleid tot forse boetes. Zo kreeg een webwinkel een boete van 500.000 euro. Het bedrijf betaalde geretourneerde producten niet terug en informeerde de klant daarover niet. De Consumentenbond maakte het onderzoeksresultaat bekend in het radioprogramma 'Spraakmakers' op NPO1.

Archief
Terug naar vorige pagina