|
|
DEN HAAG – Minister Wouter Koolmees bevestigde vanavond dat zo’n 117.000 cv’s van werkzoekenden illegaal zijn gedownload via de website Werk.nl van het UWV. Vanmiddag waarschuwde het UWV via Werk.nl dat de gedetailleerde informatie mogelijk in handen van criminelen is gekomen. ‘De illegale download werd 30 april ontdekt waarbij het ‘spoor’ leidde naar één werkgever. Diens account is inmiddels geblokkeerd ondanks dat de bewuste ondernemer verklaarde van niets te weten. Mogelijk is zijn account misbruikt’, zo minister Koolmees.
UWV-ingeschrevenen opgelet!
Bent u ingeschreven bij het UWV als werkzoekende, dan is het mogelijk dat uw data zijn gelekt. Hierbij zijn alle persoonsgegevens zoals opleiding, arbeidsverleden, adres, email, banknummer, pasfoto enz. en zelfs uw burgerservicenummer. Al die gegevens zijn zeer waardevol voor criminelen. Zo kan men bijvoorbeeld identiteitsfraude plegen en mogelijk uit uw naam bestellingen doen via webshops of andere aankopen. Ook kunt u het doelwit worden van zeer persoonlijk gerichte phishingmails waarmee getracht wordt uw bankrekening te plunderen. Woordvoerder Böhre van de Stichting Privacy First waarschuwt voor deze vormen van misbruik. Hij noemt het ‘schandalig’ dat er zoveel cv’s illegaal zijn gedownload. ‘Het gaat immers om zeer persoonlijke informatie’, zegt Böhre. ‘Dit is een massaal lek dat doet vermoeden dat het UWV zijn beveiliging niet op orde heeft. Als dat inderdaad het geval is, zou de Autoriteit Persoonsgegevens het UWV een boete kunnen geven.’
Het UWV betreurt de gang van zaken en stelt alles in het werk te stellen om te voorkomen dat ingeschreven werkzoekers de dupe worden. Minister Koolmees betreurt het ‘lek’ eveneens. Er is aangifte gedaan bij de politie tegen het ‘cybermisdrijf’en tevens is het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) en de Autoriteit Persoonsgegevens ingeschakeld.
Mocht u schade ondervinden of via phishingmails benaderd worden, schakel dan de politie in en doe melding bij het UWV. Ook vindt u informatie via de site fraudehelpdesk.nl om phishingmails te herkennen en hoe te handelen, maar open ze nooit !!!
<< UWV werkt aan perspectief.
Maar in dit geval niet aan een gunstig toekomstperspectief! |
|
|
DEN HAAG – Al jaren wordt er achter de schermen gesteggeld over de invoer van een vliegbelasting. Nederland vormt samen met België, Luxemburg, Denemarken, Ierland, Spanje, Portugal en Zwitserland nog tot diegenen binnen Europa die vliegverkeer nog niet belasten. Daar komt volgens het vandaag naar de Tweede Kamer gestuurde wetsontwerp per 2021 een einde aan.
Het kabinet opteert wel om de ‘vliegtaks’ op Europees niveau af te stemmen in relatie met de klimaatafspraken van Parijs en om een gelijkwaardig ‘speelveld’ te krijgen voor vliegmaatschappijen, maar of dat lukt? In juni is ons land gastheer voor een conferentie om een gezamenlijke Europese visie te ontwikkelen voor een ‘vliegtaks’ en een invoering van heffing op kerosine.
Nederland achterop
Nederland loopt feitelijk achteraan en daarom waarschijnlijk ook nu al een wetsontwerp om een ‘vliegtaks’ op nationaal niveau in te voeren. De ‘vliegtaks’ moet tevens de Europese treintarieven meer concurrerend maken. Of dat leidt tot een lager Nederlands reizigersaanbod en ‘verlichting’ voor de groeiambities van Schiphol als wereldwijde Hub, kan ernstig worden betwijfeld.
De ‘vliegtaks’ gaat namelijk alleen de vertrekkende passagier vanaf binnenlandse luchthavens geld kosten. Het voorstel is een bedrag van 7 euro maar geldt niet de internationale passagiers die Nederlandse luchthavens even aandoen als tussenstop of overstap. Het bedrag is zo laag, dat niemand zal afzien van vliegen ten faveure van de trein binnen Europa. Het resultaat; geen lager aantal vluchten, geen lagere Co2-uitstoot en dus nauwelijks milieuwinst.
Kas spekken
De aankondiging voor invoering van een ‘vliegtaks’ per 2021 is dus een vorm van ‘zakkenvullen’ waarvoor niet alleen de passagier opdraait, maar volgens het gelanceerde voorstel ook per ton vracht afgerekend moet worden naar gelang het vliegtuig een hogere dan wel lagere geluidsbelasting vormt voor omgevingen van vliegvelden. Stillere vliegtuigen in de toekomst lijkt dus het enige voordeel dat behaald kan worden. |