Politiek nieuws


Plaatsing  
 
03-04-2015  

SP stelt kamervragen over schoolsluiting 't Nyrees

 

Vragen van het lid Siderius (SP) aan de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de sluiting van speciale school ’t Nyrees in Almelo.

1.
Acht u het wenselijk dat orthopedagogisch didactisch centrum (opdc) voor vmbo en havo ’t Nyrees in Almelo moet sluiten, omdat deze leerlingen met ernstige vormen van dyslexie of leerproblemen door het zogenaamde passend onderwijs worden gedwongen naar een reguliere school te gaan?
1)

2.
Acht u het wenselijk dat bij sluiting van ’t Nyrees het risico dat leerlingen alsnog uitvallen, geen diploma halen en thuis komen te zitten wordt vergroot? Zo nee, welke maatregelen gaat u nemen om ervoor te zorgen dat deze leerlingen in het reguliere onderwijs niet voortijdig uitvallen, maar een diploma halen?

3.
Hoe groot is de kans dat leerlingen bij sluiting van ’t Nyrees via het reguliere onderwijs alsnog moeten instromen in het voortgezet speciaal onderwijs? Kunt u dat toelichten?

4.
Kunt u garanderen dat de leerlingen met een ernstige vorm van dyslexie of leerlingen die moeilijk kunnen leren in het reguliere onderwijs voldoende extra begeleiding krijgen? Welke begeleiding wordt in het reguliere onderwijs ingezet specifiek voor de 280 leerlingen van ’t Nyrees?

5.
Wat is de reden dat het samenwerkingsverband heeft besloten om ’t Nyrees te sluiten?

6.
Wat is de reden dat de ouderraad zich overvallen voelen door dit besluit? Is het waar dat de ouder-raad niet voortijdig is geïnformeerd over de sluiting van deze opdc?

7.
Hoe beoordeelt u de vrees van ouders dat de leerlingen in het reguliere onderwijs overvraagd wor-den, er te grote klassen zijn en te weinig begeleiding? Kunt u garanderen dat deze leerlingen in het reguliere onderwijs aanspraak kunnen blijven maken op kleine klassen en extra begeleiding?

8.
Wat is de reden dat er geen sociaal plan aanwezig is en/of alternatieven zijn uitgewerkt danwel sce-nario’s voor een doorstart zijn gepresenteerd? Wat betekent de sluiting van ’t Nyrees voor de 44 leerkrachten, 7 medewerkers van het expertiseteam en de 12 ondersteunende personeelsleden?

9.
Kunt u – zoals beloofd – de Kamer informeren over het aantal geregistreerde opdc’s door DUO? Kunt u tevens toelichten naar welk alternatief orthopedagogisch didactisch centrum in de buurt de leerlingen van ’t Nyrees kunnen overstappen?
2)

10.
Bent u nog steeds van mening dat het zogenaamde passend onderwijs een succesformule is of bent u met de SP van mening dat het passend onderwijs voor steeds meer leerlingen knellend onderwijs blijkt te zijn?

1) http://www.rtvoost.mobi/nieuws/nieuwsItem.aspx?nid=213614&cat=1
2) antwoorden op Vragen van het lid Siderius (SP) aan de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het in stand houden van regulier onderwijs met specifieke locaties voor zorgleerlingen in het passend onderwijs (vraag 7)


Ook de lokale afdeling van de SP maakt zich zorgen en stelt vragen aan het college van B&W voor behandeling in het mondelinge vragenuurtje van de gemeenteraad op 7 april a.s.

Inleiding:

OPDC ’t Nijrees dient de deuren te sluiten. De leerlingen die deze vorm van aangepast voortgezet onderwijs hard nodig hebben moeten vanaf 2016 in het regulier voortgezet onderwijs worden opge-vangen.
Ouders en leerkrachten zijn verbijsterd, dat deze vorm van onderwijs die bewezen heeft heel suc-cesvol te zijn voor deze groep leerlingen, wordt opgeheven.
Tevens kwam dit besluit als een verassing voor ouders en leerkrachten.
De kracht van deze school is dat leerlingen die een rustige omgeving zonder prikkels van buitenaf en individuele aanpak nodig zijn, deze krijgen in de vorm van een programma op maat in kleine klassen.

De Almelose SP Fractie heeft de volgende vragen:

1. Was het college op de hoogte van de op handen zijnde sluiting van OPDC ’t Nijrees?
2. Is het college het met de SP fractie eens dat door deze samenwerking van de verschillende scholen kinderen met ADHD, PDDNOS en andere problemen wel in staat zijn hun diploma te halen en dat het onwenselijk is dat deze mogelijkheid verdwijnt?
3. Welke mogelijkheden heeft het college om deze sluiting tegen te gaan en welke stappen wil het college daadwerkelijk nemen?
4. Is het college van plan om bezwaren tegen deze sluiting ook bij het kabinet neer te leggen?

 

Archief
Terug naar vorige pagina