Overijssels Nieuws


Plaatsing  
 
28-09-2009  

Edith Stein huldigt studentes

 

Winnaar: onderzoek naar kleuters die al lezen!
Dit jaar is de hoofdprijs uitgereikt aan alumnus Kim Schrooten uit Wierden die met haar ontwerpgerichte onderzoek een leskist en methode heeft ontwikkeld voor kleuters die al lezen, zodat de kleuters zich niet vervelen en gaan onderpresteren. Kim heeft haar ontwerpgerichte onderzoek uitgevoerd op basisschool ’t Iemanschelf in Borne. De tweede prijs ging naar Stefanie Timmerhuis uit Mariaparochie die met haar onderzoek leskaarten heeft ontwikkeld die leerlingen meer motiveren voor aardrijkskunde doordat de lessen beter aansluiten bij de verschillende leerstijlen. Haar ontwerp heeft ze ontwikkeld op OBS de Weijer in Almelo. De derde prijs is naar Joanne van der Roest uit Vriezenveen gegaan die een methode voor tekenonderwijs met een handleiding voor docenten beter bruikbaar heeft gemaakt. Tekenonderwijs is nu vaak het sluitstuk van de week, terwijl juist tekenen kinderen stimuleert de omgeving te bekijken, te analyseren en te waarderen. Normen en waarden worden overgebracht en een kind ontwikkeld een eigen identiteit. Mits het tekenonderwijs gedegen vanuit een methode wordt gegeven.

Hoog niveau van afstudeeronderzoeken op de HES
In totaal zijn 11 studenten met hun afstudeeronderzoek door hun begeleiders genomineerd voor de HES-scriptieprijs, waaronder Tessa Egbertsen die met haar onderzoek naar de verbetering van leesresultaten deze zomer veelvuldig de aandacht van de pers heeft getrokken. Een vakjury met externe leden van de Universiteit Twente en het ROC van Twente heeft onder leiding van lector dr. Henk Ritzen 3 studenten geselecteerd waarvan zij vonden dat deze de beste prestatie hadden geleverd. De keuze was lastig voor de jury, omdat het niveau van de ontwerponderzoeken voor een bacheloropleiding hoog was, met veel gevoel voor de docent als onderzoeker.

Veel gevoel voor de maatschappij en het kind
Uiteindelijk sprongen deze onderzoeken eruit omdat de onderwerpen maatschappelijk zeer relevant zijn, juist omdat ze niet altijd de aandacht krijgen die ze verdienen. Want alledrie de ontwerponderzoeken spelen duidelijk in op behoeften die basisscholen hebben, juist omdat er niet al allerlei methoden en oplossingen voor worden ontwikkeld. Daarnaast wordt ook duidelijk ingespeeld op de behoeften van de leerlingen. Daarnaast waren het robuuste ontwerponderzoeken, met een duidelijk kader en een creatief ontwikkelt product. En natuurlijk sprak er liefde voor het kind uit ieder onderzoek.

Archief
Terug naar vorige pagina