Overijssels Nieuws


Plaatsing  
 
21-09-2016  

In 2017 start capaciteitsvergroting Twentekanalen


Foto: Noordelijke vertakking van Twenteknaal richting Almelo - @rijkswaterstaat
 

ALMELO – Medio volgend jaar wil Rijkswaterstaat beginnen met de capaciteitsvergroting van de Twentekanalen voor schepen met een tonnage tot 3.000 ton. Volgens Rijkswaterstaat zijn tegen het ‘Besluit projectplannen Waterwet Verruiming Twentekanalen fase 2’ geen bezwaren gemaakt. Door de uitvoering kunnen straks grotere schepen vanaf de IJssel naar de Twentse havens in Delden, Hengelo, Enschede en Almelo Centrum en de nieuwe laad- en loskade bij het XL Businesspark te Almelo/Bornerbroek. Bij dat laatste wordt tevens een nieuwe zwaaikom aangelegd  om schepen makkelijker te kunnen laten keren. Het is de afrondende fase van het verdiepen van de Twentekanalen. Tegen de zwaaikom is wel bezwaar ingediend. Aanpalende agrariërs vrezen ‘lekkage’ van de landschappelijk hoger gelegen zijtak naar Almelo. Rijkswaterstaat wil lekkage voorkomen door het aanbrengen van een nieuwe kleilaag op de bodem van het verdiepte kanaal dat op bepaalde delen ook damwanden krijgt i.p.v. natuurlijke beschoeiing. Vooral de laad- en loskade van het logistieke bedrijf CTT op het XL Businesspark Twente wordt een toekomstige ‘hotspot’ voor de overslag van zeecontainers gelet op de ligging aan de A35/A1. Voor vervoer van zeecontainers over spoor heeft CTT een overslagpunt in Bentheim (D) en Rotterdam voor transport over water en spoor. Ook in Hengelo is een overslagpunt van water naar weg en vice versa.

Eerder al werd de capaciteit van het kanaal Almelo-De Haandrik vergroot tot 700 ton voor grotere binnenvaarttransporten naar Hardenberg en Coevorden. Een investering van ruim 17 miljoen euro door de provincie Overijssel.
Het Twentse transportbedrijf Nijhof/Wassink maakte hier al proefvaarten met duwboten om meer containers over water te kunnen transporteren.

Archief
Terug naar vorige pagina