Actueel uit Stad & Ambt


Plaatsing  
 
18-12-2012  

Haven Almelo prominent in EU-transportnetwerk


CDA-Europarlementariƫr Corien Wortmann-Kool: "Ik heb mij ingezet om belangrijke havens te laten opnemen in het Europese transportnetwerk. Goede overslagpunten zijn cruciaal om het vervoer over water te bevorderen. Daar hoort Almelo bij. Er komt ook meer Europees TEN-T geld beschikbaar om bottlenecks aan te pakken. Ook dat is goed voor de binnenvaart en voor Twente."
 

ALMELO – De haven van Almelo heeft een prominente plek gekregen in het Europese kernnetwerk van binnenhavens. Daarmee is de kans op een forse subsidie van het Europees parlement aanzienlijk toegenomen.
CDA-Europarlementariër Corien Wortmann-Kool is blij met de resultaten van de stemming over het TEN-T netwerk in de Transportcommissie: "Ik heb mij ingezet om belangrijke havens te laten opnemen in het Europese transportnetwerk. Goede overslagpunten zijn cruciaal om het vervoer over water te bevorderen. Daar hoort Almelo bij. Er komt ook meer Europees TEN-T geld beschikbaar om bottlenecks aan te pakken. Ook dat is goed voor de binnenvaart en voor Twente."

De opname van de Almelose binnenhaven in TEN-T betekent dat het rijk zich moet inzetten om voor 2030 concrete projecten die belang zijn voor deze haven te realiseren. Hierbij kan gedacht worden aan uitbreiding van de haven, maar ook sluizen, kades en bruggen. Op het voorstel van Wortmann is niet alleen Almelo, maar ook de binnenhavens van o.a. Utrecht, Kampen, Moerdijk, Tiel, Nijmegen en Born/Venlo in de wetgeving opgenomen. De binnenvaart krijgt hiermee een prominente plek in het Europese infrastructuur netwerk. "Dat is goed nieuws voor de werkgelegenheid in die regio´s, want binnenhavens zijn belangrijk voor de regionale economie," aldus Wortmann.

Voor de Nederlandse economie is het cruciaal dat onze mainports van Rotterdam, Amsterdam en de luchthaven Schiphol goed aansluiten op het Europese Transport netwerk. Groene Europarlementariërs in het Europees Parlement wilden de TEN-verbinding via Amsterdam schrappen ten gunste van Antwerpen, maar dat voorstel heeft het gelukkig niet gehaald. Corien Wortmann: "De Amsterdamse haven blijft daarmee hoog op de Europese agenda staan, dat is belangrijk voor de groei van de haven want het kan een snelle aanleg van de zeesluis bij IJmuiden dichterbij brengen." Bovendien komt er een programma om de geluidshinder op het spoor tegen te gaan. Dat is belangrijk om de geluidsoverlast te beperken van de groeiende stroom goederenvervoer over het spoor op de achterlandverbindingen vanuit Rotterdam en Amsterdam.

Archief
Terug naar vorige pagina