Uw mening

Wanneer u zich als bezoeker van Almelo Nieuws
geroepen voelt, ook uw mening aan het grote publiek
kenbaar te willen maken, kunt u dat serieus of met
een "knipoog" kwijt op Almelo Nieuws.
Reageren op andere artikelen mag ook.
Mail daarvoor naar de
redactie.

Plaatsing  
 
27-01-2014  

Wat is er mis met blauwe zones?

 

In december 2012 nam de gemeenteraad een besluit om het parkeerbeleid in het centrum te ontdoen van een lappendeken van bijzondere besluiten op kleine stukjes in woongebieden aan de rand van het kernwinkelgebied.
Voor bezoekers van de binnenstad een ware crime omdat van straat tot straat soms een verschillend beleid werd gevoerd. ‘Niet uit te leggen en zeker niet voor bezoekers van buiten Almelo’, was de mening van verkeersdeskundigen.
Voor de bewoners bestond er de parkeervergunning voor de eigen auto. Ook niet uit te leggen was waarom het in de ene straat duurder is dan in de andere.
Het aannemen van het nieuwe parkeerbeleid moet aan die verschillen een einde maken.
Het invoeren van blauwe zones is een zegen voor de middenstand in het centrum. Dat hebben andere steden waar blauwe zones al sinds jaar en dag functioneren, al bewezen. Menig Almeloër gaat in Wierden winkelen. Voor het doen van een korte boodschap hoeft men dus niet onmiddellijk de knip te trekken (1 uur).
Een ander probleem is het aansturen van langparkeerders. Meestal personen die in de binnenstad werken en van elders komen. Daarvoor zijn parkeerpleinen aangewezen waar de hele dag kan worden geparkeerd tegen een gereduceerd tarief. Om echter lang-parkeren in woonstraten grenzende aan de binnenstad te voorkomen, dus de blauwe zone en de jaarvergunning voor bewoners. Voor een tweede auto betaald men meer en voor visite is er een bonnensysteem.
In principe is dus gedacht aan de zich voordoende situaties. Maar bijna nooit naar de zin van het individu en dat is wat er aan de hand is met de huidige ophef nu de stratenmakers, ruim een jaar na het besluit, daadwerkelijk de blauwe tegels langs de stoeprand leggen.
Wonen in de binnenstad en aan de rand van de binnenstad heeft voordelen en nadelen. Men is bijvoorbeeld snel in het kernwinkelgebied. Wie geen eigen parkeerruimte heeft en ook nog eens 2 auto’s bezit in straten die daar niet op zijn ingericht omdat de ruimte ontbreekt, heeft dus ook een nadeel en moet dus gaan betalen. Dat is nagenoeg in alle kernen van steden zo.
Over de tarieven kan men twisten. Waarom 63,65 euro voor de eerste auto en 83,65 euro voor een tweede? Is die berekening ergens op gebaseerd? Is dat kostendekkend? Kan de eerste auto niet goedkoper? En kan de tweede auto niet wat duurder?
Punten dus voor een evaluatie, maar om nu nog aan de bel te trekken tegen invoering komt als mosterd na de maaltijd. Er zijn inspraakavonden geweest, er is gesproken met bewonersdelegaties zoals de verkeerscommissie Hofkamp, de media heeft uitvoerig bericht, de aankondiging van besluitvorming is destijds officieel aangekondigd en pas nu daadwerkelijk de verkeersborden zijn geplaatst en de blauwe rand wordt gelegd, schijnen sommige belanghebbenden eerst wakker te worden en dat is rijkelijk laat!
Toch is er een les uit dit alles te trekken. De burger is kennelijk nauwelijks geïnteresseerd over wat in het stadhuis besproken wordt en komt pas later met een mening.
De gemeenteraad zou het besluit moeten nemen om vooraf aan besluitvorming, die slechts een deel van de inwoners treft, deze eerst schriftelijk moeten informeren. Wie het dan nog laat afweten; ‘Dikke bult eigen schuld!’

‘Fijnslijper’
 

Archief
Terug naar vorige pagina