De laatste nieuwsberichten via NIEUWSSPION


Plaatsing  
 
03-06-2013  

Prorail gunt Utrechtse megaklus van 2,5 jaar

 

UTRECHT - ProRail gunt bouwcombinatie BAM Rail en Volker Rail een opdracht van ruim €140 miljoen voor het vernieuwen en ‘ontvlechten’ van de sporen rond Utrecht. Beide bedrijven doen dat in de bouwcombinatie ‘U-centRaal’ en denken voor de klus 2,5 jaar nodig te hebben. Hiermee ontstaat meer ruimte op het spoor waardoor de doorstroming van treinen verbetert, er meer treinen kunnen rijden en het spoor rond Utrecht betrouwbaarder wordt.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaf in april van dit jaar de beschikking om de doorstroming van het treinverkeer rond Utrecht te verbeteren. De aanpassingen zijn onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Door fysieke ontvlechting wordt de wirwar van sporen en treinbewegingen uit elkaar gehaald, zodat duidelijke corridors ontstaan. Hierdoor hoeft straks minder vaak gewacht te worden op bijvoorbeeld seinen en kunnen in de toekomst nog meer treinen Utrecht passeren. Ook de betrouwbaarheid van het spoor rond Utrecht neemt toe voor de reiziger. Uit onderzoek blijkt verder dat door de nieuwe corridors het spoor ook veiliger wordt doordat de kans op onbedoelde rood sein passages verder daalt.

Grote aanpak rond Utrecht

Naast de aanpak van de spoorweginfrastructuur, worden ook andere maatregelen genomen om het treinverkeer rond Utrecht Centraal te verbeteren. Komende tijd bouwt ProRail samen met NS en de gemeente Utrecht de OV terminal af. Reizigers hebben daar straks meer ruimte en een betere verbinding naar de sporen. De verbouwing van station Utrecht is onderdeel van de grootste stationsverbouwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Daarnaast breidt ProRail de sporen rondom Utrecht Centraal uit en worden er nieuwe stations rond Utrecht gebouwd. Nieuwbouwwijken rond Utrecht worden ontsloten waardoor straks meer mensen vanaf verschillende plekken rond Utrecht met de trein kunnen reizen. Op zaterdag 8 juni opent staatssecretaris Mansveld het nieuwe station Utrecht Leidsche Rijn.

Archief
Terug naar vorige pagina