Persberichten
Persberichten graag sturen als Wordbestand aan: redactie@almelonieuws.nl
Meegeleverde foto's als bijlage meesturen a.u.b.


Plaatsing  
 
02-02-2018  

Expositie Bolk Transport in Huis van Katoen…

 

ALMELO,  februari/maart Huis van Katoen en Nu

De historie van Bolk Transport uit voert ons terug naar 1934 toen Jan Bolk en Johan Looms vanuit de boerderij van Bolk aan de Kerkhofsweg in Almelo begonnen met transportdiensten middels paard en wagen. Aardappels en balen turf als brandstof is veelal de lading die in stad en ommeland wordt bezorgd. Daarnaast worden ook drankbevoorradingen uitgevoerd naar diverse cafés  die in het bezit zijn van de familie Bolk.

De Tweede Wereldoorlog gooit roet in het eten. Het transportbedrijf komt stil te liggen. In 1945 als Nederland is bevrijd, starten Jan en Johan het transport weer op. Dit keer met zelf aangepaste Amerikaanse legertrucks en trailers van eigen makelij. Bouwbedrijf Goossen en Machinefabriek Rossmark zijn de eerste opdrachtgevers. Ook worden loonwerkers vervoerd van en naar de turfsteekvelden achter Vriezenveen. In 1947 sleept het transportbedrijf bierbrouwer Heineken binnen als grote klant.  Vanaf de brouwerij in Amsterdam transporteert en distribueert het gerstenat door geheel Twente. Anno nu verzorgt Bolk Transport de bier en drankendistributie nog steeds in geheel Oost Nederland en zijn ook Grolsch en andere brouwers vaak opdrachtgever.
In 1963 kwam Henk Bolk als 23-jarige jongeling aan het hoofd te staan van de onderneming nadat zijn vader Jan overleed. Henk was de expansiedrift niet vreemd, zocht samenwerking met collega’s in het vak, lobbyde namens hen in geheel bestuurlijk Nederland, zorgde telkens voor kwalitatief materieel om de veiligheid te vergroten voor werknemers en anderen en durfde ook zaken te doen om te kunnen groeien.
Zes jaar geleden namen de directieleden het concern over en werd Henk Bolk voorzitter van de raad van commissarissen dat de directie van het concern met raad en daad blijft bijstaan. 

Goederentransport en distributie zijn nog immer de traditionele werkzaamheden met warehousing als tijdelijke opslag aan toe. Aanvullend werd ook het exceptioneel transport door geheel Europa verder ontwikkeld, evenals het transport van zeecontainers over de weg, spoor en water. Daarbij rijden inmiddels meer dan 150 trucks door Europa. De containeroverslag van spoor en water begon op het emplacement in de Almelose binnenstad. Inmiddels is dat verplaats en uitgebreid naar terminallocaties zoals op het XL Businesspark bij Bornerbroek, de binnenhaven van Hengelo en zeehaven Rotterdam en de spoorterminal in Bentheim (D). Vanuit Rotterdam rijden dagelijks treinen met containers vise versa richting Bentheim en verder naar Scandinavië en Oost Europa. Ook de spoorverbinding voor containers met Basel is inmiddels gerealiseerd. Het containertransport over water en spoor is ondergebracht bij CTT Intermodaal Transport dat Henk Bolk oprichtte samen met andere partners in de transportwereld. CTT is daarbij aangesloten op de logistieke digitale netwerken van de haven- en douanediensten in Rotterdam. Het samenstellen van transport per trein, water en over de weg kan daarom veel sneller gerealiseerd worden.
Het concern met inmiddels zo'n 300 personeelsleden, heeft naast de al vernoemde vestigingen tevens steunpunten in Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Roemenië.
 

Fotoreportage (1 foto's)...

Archief
Terug naar vorige pagina