Overijssels Nieuws


Plaatsing  
 
06-02-2020  

Opnieuw mega-order voor Thales Hengelo

 

HENGELO – Radarsysteembouwer Thales in Hengelo heeft opnieuw een mega-order in de wacht gesleept. Haalde het vorige maand een mega-order binnen van de Duitse marine als onderaannemer van de bouwcombinatie Damen Shipyards / Lürssen Werftengruppe Bremen die voor ruim 4,5 miljard de aanbesteding won* voor de bouw van 4 nieuwe fregatten van het type MKS 180 welke op de werf van Blohm+Voss – dochterbedrijf van Lürssen - in Hamburg worden gebouwd. Voor Thales, dat eerder Hollandse Signaal heette, is dat de grootste order in de geschiedenis.

Enkele weken later volgde dan een opdracht van de Britse Marine dat Thales op een vijftal fregatten van het type 31 de volledige combat-systemen laat installeren. Een order van honderden miljoenen. Nu Thales de getekende opdracht binnen heeft, lonkt er meer in het verschiet. Nog nooit lieten de Britten Thales volledige combat-systemen installeren en daarmee zet het Hengelose bedrijf dat wereldwijd opereert, stevig de voet tussen de deur. De Britse Marine gaf namelijk eind vorig jaar de bouwopdracht aan de Schotse scheepsbouwer Babcock waarmee Thales een alliantie heeft in de opdracht van £1.25 biljoen voor de bouw van 5 fregatten van het ranke type 31.

Thales gaat het daarmee voor de wind, maar ook voor toeleveranciers in het oosten van het land wiens ouderportefeuille nu al zo’n 100 miljoen euro bedraagt. Thales Hengelo zelf verwacht een groei van 150 personeelsleden, waarbij het zelf voorziet in tal van hoogwaardige technisch specifieke opleidingen. Thales Nederland is marktleider in de marine-sectoren Defence, Security en Transportion Systems en telt zo’n 2.200 werknemers. Wereldwijd heeft het Franse moederbedrijf Thales meer dan 80.000 werknemers in 68 landen en is daarmee een der grote spelers in elektronica.

won* : Dat Damen Shipyards de aanbesteding won, ontmoette nog wel enige politieke commotie in de Duitse Bondsdag. Protectionisme is daarbij de leidraad en bovendien de klacht van Duitse concurrenten dat dit tot arbeidsverlies leidt. Ook wordt gedreigd met juridische stappen tegen de aanbesteding en het besluit. Dit kan tijdsverlies opleveren voor Damen en Thales en de Duitse werfpartner Lürssen. 

 
21-02-2020  

Studenten: Enschede saai en toekomstloos

 

ENSCHEDE – Studenten vinden Enschede maar saai en toekomstloos als het gaat om het vinden van een baan. Één op de drie ondervraagde studenten zou de stad zelfs niet aanbevelen. Negentig procent van de ondervraagden zegt louter naar Enschede te zijn gekomen vanwege hun studie.
Het onderzoek, in opdracht van de gemeente Enschede, werd voor het eerst gehouden onder studenten van de Universiteit Twente, Saxion Hogeschool, Artez (vroegere AKI) en het ROC van Twente. Aanleiding voor het onderzoek is het hoge vertrekcijfer na de studie afgerond te hebben.

Het Twentse bedrijfsleven klaagt al jaren steen en been over het vertrek van met name hoger opgeleiden zoals die van de technische universiteit UT en Saxion. De studenten die soms blijven, doen dat meestal voor ‘start up’ bedrijfjes die vanuit de studie zijn opgericht. Bedrijven van hoogwaardige maakindustrie kent Enschede nauwelijks of het zou 'Vredestein tevreden zijn' moeten zijn of misschien wel Installatiebedrijf Moekotte. Voor grote hoogwaardige technologische bedrijven moet men in Twente naar bijvoorbeeld Hengelo met bedrijven als Thales, Sensata en Stork of Almelo met bedrijven als UrencoEnrichment Technology Company, Aeronamic (luchtvaart), Malvern/Panalytical, Benchmark, VDL Enabling Technologies, ACtronics, Boessenkool, Cirex, IMS, DuxValves en in de Foodsector Bolletje.
(bekijk de Links)

Studenten zijn echter vooral bezig met hun studie en sociale leven, zo bleek in het onderzoek. Te weinig banen, te weinig evenementen en een te laag vrijetijdsaanbod, zo luidt het oordeel over Enschede. Kortom te weinig kennis over wat Enschede en Twente als geheel te bieden heeft na de studie. Enschede en in het kielzog ook Hengelo en Almelo zullen samen met het bedrijfsleven meer aan de weg moeten timmeren om hoogwaardig personeel aan zich te kunnen binden.

Archief
Terug naar vorige pagina