De laatste nieuwsberichten via NIEUWSSPION


Plaatsing  
 
10-01-2016  

Kritiek Ombudsman op digitale overheid

 

DEN HAAG – De nationale ombudsman heeft stevige kritiek op de voortschrijdende digitalisering bij de overheid. Volgens ombudsman Reinier van Zutphen moet er naast digitaal contact ook een tweede optie openblijven voor burgers die met overheidsdiensten willen communiceren. De ombudsman stelt dat vooral zwakkere groepen in de samenleving de dupe kunnen worden door de voortgaande technologische ontwikkelingen.
Als voorbeeld noemt de ombudsman het verdwijnen van de ‘blauwe envelop’ van de belastingdienst. ‘Deze digitalisering zet de zelfredzaamheid van veel oudere mensen onder druk. Ze vragen zich af hoe ze nu informatie kunnen krijgen en wat het voor hen betekent’, zei Van Zutphen in het TV-programma Nieuwsuur. De ombudsman meldde verder dat uit zijn onderzoek gebleken is dat veel mensen het echt belangrijk vinden, dat de correspondentie met de overheid op papier mogelijk blijft.
‘Digitaal is prima, maar er zijn groepen mensen in de samenleving die op een andere manier met de overheid contact moeten kunnen maken. Het gaat om de menselijke maat’, aldus de nationale ombudsman.

Archief
Terug naar vorige pagina