Overijssels Nieuws


Plaatsing  
 
18-08-2016  

Van Onna stapt op als directeur Port of Twente (upd)


Midden 2014 kwam de laad- en loskade van het XL Businesspark Twente bij Almelo al gereed, maar nog steeds is er geen bedrijvigheid vanwege juridische procedures. Sindsdien zitten Eurol en CTT in de wachtkamer en staan opslagtanks en kraan er nutteloos bij.

Commentaar
Mark van Onna stelt in zijn nieuwsbrief dat zijn pionierstaak t.a.v. ‘Port of Twente´ er op zit. De vraag is of dat werkelijk zo is? Met enige regelmaat wordt bekend dat er besprekingen zijn met kandidaten om zich op het XL Businesspark aan de A35 en het Twentekanaal te vestigen, maar vaak haken kandidaten af. Van Onna is een man van aanpakken, een man die het klappen van de zweep kent maar ongelofelijk de pee in heeft ten aanzien van de stroperige ambtelijke procedures. Van Onna wil zaken doen, oftewel ‘handje klap´ met kandidaten. Dat kan echter niet vanwege de afgesproken grondprijzen die de aandeelhoudende gemeenten Almelo, Borne, Enschede, Hengelo en de provincie Overijssel hebben afgesproken. Dit omdat het 160 ha grote XL Businesspark Twente niet teveel een concurrent mag worden van de eigen bedrijfsterreinen in de deelnemende steden. Het ‘kartel´ is dus de grootste vijand van de ontwikkeling van het XL Businesspark. Daar komen strijdende boeren nog eens bij die het onderste uit de kan willen voordat men grond wil afstaan. Die boeren strijden op alle juridische fronten die maar mogelijk zijn en weten bijvoorbeeld de start van de bouw van Eurol en de start van CTT al jaren tegen te houden, mede geholpen door ambtelijk juridisch gestuntel.
Van Onna´s handen zijn dus teveel gebonden en dat voelt niet goed als men tekens kandidaat-gesprekspartners ziet afhaken. De ‘rekensom´ voor vestigingsonderhandelingen is van overheidswege dermate dichtgetimmerd dat Van Onna (en mogelijke opvolgers) de opbrengsten na verkoop of erfpacht niet kan meetellen in de eindafrekening. We hebben het dan over bijvoorbeeld de structurele OZB-opbrengst en de mindere sociale uitkeringen die gemeenten kwijt zijn (met bijkomende loonsubsidies). Volgens een echte insider had Van Onna en zijn team alle grond van het Twentse XL Businesspark al winstgevend (op lange termijn) kunnen slijten en was bijvoorbeeld de kaartenbak van de Almelose sociale dienst al leeg geweest.
Van Onna neemt dus eind dit jaar met reden afscheid van ‘Port of Twente´ en zijn kantoor op het XL Businesspark!!!

Het oplopende verlies van nu al zo´n 40 miljoen euro over het XL Businesspark, komt op het bordje van de burgers van de deelnemende gemeenten en de burgers van Overijssel. ´T Is maar dat u dat even weet!

‘Fijnslijper´
 

ALMELO – Na 3 jaar in functie te zijn geweest als directeur van ‘Port of Twente’, de instantie die het project “Logistieke Draaischijf Twente” moet ontwikkelen, houdt Mark van Onna het voor gezien. Van Onna meldt in zijn nieuwsbrief dat zijn taak er op zit. Het in Almelo zetelende ‘Port of Twente’ had zich voorgenomen om binnen drie jaar 10 hectare bedrijfsterrein te slijten aan logistieke bedrijven van buiten Twente, goed voor naar schatting 250 banen.

<< Van Onna, oud- directeur van Timberland Logistic Europe op het XL Businesspark aan de A35 bij Almelo, is daar echter niet in geslaagd. Grote Amerikaanse bedrijven als Michael Kors (naar Venlo) en Guess haakten af mede vanwege de gehanteerde grondprijzen op o.a. het Twentse bedrijvenpark bij Almelo. Bijkomende problematiek is het feit dat ‘Port of Twente’ sinds haar oprichting in 2012 wel de acquisitie voor haar rekening nam, maar geen contracten kon afsluiten namens Twentse gemeenten of het samenwerkingsverband XL Businesspark.

In ‘Port of Twente’ zijn de binnenhavengemeenten Almelo, Hof van Twente (Delden), Enschede, Hengelo en de provincie Overijssel, onderzoeksinstellingen en zo’n 80 bedrijven uit Twente verenigt met het doel om 13.000 banen met zo’n 1,5 miljard euro aan toegevoegde waarde te realiseren. Daarvoor wordt met behulp van her Rijk en de provincie Overijssel de capaciteit van de Twentekanalen fors uitgebreid.
De ‘stroperigheid’ over grondprijzen en benodigde vergunningen, geeft ‘Port of Twente’ echter een valse start. Of dat de reden is voor Van Onna om op te stappen, lijkt dus een gerede vraag, maar Van Onna is wegens vakantie niet bereikbaar voor commentaar.

Zo wachten olieproducent Eurol en Container Terminal Twente (CTT) al jaren om te kunnen starten op het XL Businesspark Twente, maar bezwaar makende agrariërs weten dat nog steeds te voorkomen door het voeren van gerechtelijke procedures. Onlangs werd die strijd verbreed met bezwaren tegen de aanleg van een zwaaikom in de zijtak van het Twentekanaal bij het XL Businesspark. De zwaaikom is noodzakelijk om grotere binnenvaartschepen goed te kunnen verwerken. De agrariërs in kwestie willen echter geen grond inleveren en vrezen kwelwater van het hogere gelegen kanaal.
Door al die juridische vertragingen en de economische dip van de afgelopen jaren, bedraagt het exploitatieverlies van het XL Businesspark Twente nu al zo'n 40 miljoen euro. Verliezen die door de provincie Overijssel en de deelnemende gemeenten Almelo, Borne, Enschede en Hengelo moeten worden gedragen.

Update: 26-08-2016
In de berichtgeving over het vertrek van Mark van Onna wordt een vraagteken geplaatst over de slagvaardigheid van de aandeelhouders in het XL Businesspark en het mogelijke verband met het vertrek van Van Onna. Stroperigheid en dubbele agenda's van de aandeelhoudende gemeenten Almelo, Borne, Hengelo en Enschede blijken mede debet aan het financiële debacle van het XL Businesspark Twente blijkt nu uit
onderzoek van hoofdredacteur Han Pape van De Roskam. Hengelo vreest voor haar eigen bedrijventerreinen evenals Enschede, dat de voormalige luchthaven Twente wil ontwikkelen. Liefst 80 hectare, de helft van het XL Businesspark, kon Van onna slijten, maar eigenbelang van Hengelo en Enschede gooien roet in het eten.
Tot nu bedraagt het verlies op de ontwikkeling van het XL Businesspark Twente, bedoeld voor 'ruimtevreters', een slordige 40 miljoen euro. De provincie als grootste aandeelhouder, zou meer regie moeten voeren om de aandeelhoudende gemeenten in het gareel te houden in het belang van Twente en van overijssel!

Archief
Terug naar vorige pagina